Postęp technologiczny w ostatnim stuleciu bez wątpienia wiąże się z przyśpieszeniem tempa produkcji informacji, koniecznością zmiany kierunku myślenia oraz przejęciem przez sztuczną inteligencję wielu kompetencji i umiejętności, której skuteczność w wielu wymiarach przewyższa kapitał ludzki.
Zmianie ulega nie tylko sposób myślenia, dostęp wiedzy/informacji, zapotrzebowanie na umiejętności, ale również zmianą zostają objęte wartości, którymi kierują się ludzie na co dzień.
Według badań IBM (2019) implementacja strategii w zarządzaniu zasobami ludzkimi, które wspierają rozwój kompetencji miękkich jest konieczna, gdy mówimy o zastąpieniu człowieka sztuczną inteligencją.
więcej o kompetencjach mocy piszę w artykule: Kompetencje przyszłości cz. I
IBM Institute for Business Value (2019) Przedstawia 3 wartości organizacji, które mogą wesprzeć i przyśpieszyć rozwój kompetencji miękkich u pracowników i przyczynić się do wykorzystania ich potencjału.
Personalizacja (ang. Make it personal)
Kapitalizm, konsumpcjonizm, google bubble – nasz mózg jest przyzwyczajony do otrzymywania proaktywnych, uszytych na miarę naszych preferencji odpowiedzi i doświadczeń.
Pracownicy potrzebują dzisiaj tak samo spersonalizowanej ścieżki kariery do ich indywidualnych preferencji, predyspozycji, zainteresowań oraz odpowiednio postawionej poprzeczki do swoich ambicji i celów życiowych.
Organizacje pochylają się dzisiaj nad tym, jak spersonalizować ścieżki rozwoju każdego indywidualnie. Poszukują rozwiązań i wychodzą poza tradycyjne i powszechnie stosowanie sposoby uczenia się jak np.:
- dostosowanie stylów zarządzania do typów wrażliwości pracowników,
- zdobywanie praktycznych narzędzi i wiedzy jak czerpać potencjał z kreatywności,
- inwestowanie w świadomość psychologiczną organizacji i szerzenie jej skutecznie wśród pracowników,
- sięganie po coaching zespołowy bądź indywidualny nie tylko z wewnątrz, ale z zewnątrz organizacji.
Te działania przyczyniają się do powstawania wysokoefektywnych zespołów opartych na bezkonkurencyjnym kapitale ludzkim, któremu nie zagraża sztuczna inteligencja, a w połączeniu może budować osiągnięcia na miarę centrum zarządzania wszechświatem.
Świadomość kompetencyjna (ang. Turn up the transparency)
Wszyscy w organizacji mają wgląd jakie kompetencje miękkie i twarde potrzebuje mieć pracownik, aby objąć dane stanowisko i jest to wpisane w kulturę organizacji.
Badania wykazują, że poprzez transparencję tj. umożliwienie wglądu do potrzeb kompetencyjnych na rynku pracy rośnie świadomość pracowników i daje możliwość, aby sami wybrali sobie ścieżkę rozwoju swoich kompetencji.
Kierując się własnymi potrzebami, pracownicy sami znają najlepiej źródło swojego talentu, który chcą rozwijać.
Jest to jedna z możliwości na samoistne zmniejszenie przepaści behawioralnej między kompetencjami miękkimi i twardymi.
AT&T w 2013 roku podjęło dialog z pracownikami o tym jakie na posiadają umiejętności i gdzie jest benchmark do poszczególnych ról, wprowadzili technologie, która umożliwia sięgnięcie po nowe umiejętności lub rozwój tych, które już posiadają.
IBM wykorzystał AI do stworzenia aplikacji, która poddaje ocenie i mierzy poszczególne umiejętności i kompetencje pracowników i pozwala odpowiednio lokować/rozwijać potencjał pracowników do poszczególnej roli oraz zachęca do sięgania po nowe kompetencje w oparciu o zasadę transparencji.
Zasoby zewnętrzne i wewnętrzne (ang. Look inside and out)
Najlepsze rozwiązania nie mieszczą się w obrębie jednej organizacji czy projektu. Wg. najnowszych badań, aby długofalowo wykorzystywać spektrum zasobów ludzkich należy stworzyć uszyty na miarę ekosystem, który czerpie zarówno z zasobów wewnątrz organizacji, jak i jest otwarty na zasoby z zewnątrz.
Wewnątrz organizacji:
- Kultura organizacji, gdzie learning, coaching, świadomość i rozwój rozprzestrzeniają się jak wirus (ang. viral) i rozwój jest wśród pracowników postrzegany jako modny.
- Tworzenie atmosfery współdzielenia się pracą i doświadczeniami, które rozwija wielokompetencyjność, pracownicy się inspirują sobą nawzajem.
- HR projektuje kompleksowe ścieżki rozwoju dla pracowników, z wieloma możliwościami tworzy tzw. „cykl życia pracownika”, który wnosi wartość w ramach granic organizacji.
Zewnątrz organizacji:
- Poszukiwanie innowacji,
- Współprace pilotażowe,
- Inwestycja w technologie wspierające budowanie talentu w organizacji,
- Możliwości warsztatów oraz szkoleń zewnętrznych poszerzających ekspertyzę z zakresu kompetencji twardych jak i kompetencji miękkich,
- Korzystanie z zasobów AI, która wspiera wykorzystanie potencjału ludzkiego i rozwój.
IBM propaguje wyjście ze statusu quo w zarządzaniu talentem i propagowanie kultury sprzyjającej rozwojowi człowieka jako jednostce na poziomie indywidualnym i zachęca do budowania systemów sprzyjających rozwojowi różnorodnych talentów nie tylko w zakresie umiejętności twardych, a sztuczna inteligencja (AI) może jak najbardziej takie procesy wspierać.